OPRAVNÉ PROSTŘEDKY – 2.část
(b) zvláštní = nejsou v jiných oblastech práva
– stížnost, námitka, reklamace
• stížnost = poplatník se brání proti postupu plátce (a.s. versus akcionáři u dividend, zaměstnanec versus zaměstnavatel – DP zálohy)
– poplatník se musí výzvou obrátit na plátce se žádostí o vysvětlení => není-li s tím spokojen => stížnost k FÚ => rozhodnutí FÚ doručeno oběma stranám
• námitka = v exekučním řízení
• reklamace = v daňovém řízení – proti rozhodnutí správce daně v oblasti placení daně
– poplatník nahlédne do svého spisu a zjistí chyby – FÚ vrátí přeplatek v požadované výši
– další opravné prostředky už nelze uplatnit => rozhodnutí nabývá právní moci
c) mimořádné = pouze tehdy a takovým rozhodnutím, které již jsou v právní moci
– obnova řízení, přezkoumání daňového rozhodnutí
• obnova řízení
– přísně formalizována + přípustná ze 3 důvodů
– rozhodne se, že původní rozhodnutí se od počátku ruší a řízení začíná znovu
– důvody pro obnovu řízení:
1. vyšly najevo nové skutečnosti, které mají podstatný vliv na rozhodnutí a tyto poplatník bez vlastního zavinění nemohl uplatnit ve svém řízení
2. původní rozhodnutí se opíralo o svědeckou výpověď, která se ukázala být křivou výpovědí (křivý znalecký posudek – nepravdivý)
3. správce daně v původním řízení si učinil úsudek o právní otázce a potom o této otázce příslušný orgán rozhodl jinak
– spadá do kompetence jiného orgánu
správce daně počká a požádá orgán, aby rozhodl (např. daň z nemovitosti – rozhodnutí katastru)
správce daně si sám učiní úsudek
DPH – sazba daně závisí na tom, kam výrobek patří v harmonizovaném systému – ale pokud celnice přiřadí výrobek jinam => vzniká nové řízení