2.3 Poptávka a nabídka
Cenové relace komodit jsou velmi významné v prostředí konkurence. Jsou obvykle dány vztahem poptávky a nabídky.
Analýza poptávky:
Nápomocnou teorií je prostá poptávková křivka mezi dvěma proměnnými:
– množstvím
– cenou
Křivka poptávky
Kupující zatím není na trhu pánem.
Je ovlivněn možnostními kapacitami strany prodávajících (KVM = křivka výrobních možností)
Ale pozor! Na hranici poptávkového maxima může nastat obrat ve prospěch vyšších cen !
Schéma č.8 Změna křivky poptávky
Analýza nabídky
= množství statků, které jsou ochotny firmy vyrábět a prodávat na trhu za určitou tržní cenu.. Nabídka je tedy ovlivňována tržní cenou !
Schéma č.9 Křivka nabídky
Křivka “S“ charakterizuje relaci jednoho výrobce na změnu ceny na trhu, ale i chování všech výrobců na trhu. Hovoříme o agregátní nabídce !
Křivky nabídky se budou lišit v závislosti na charakteru výrobce :
– malého zde je důležitý prvek očekávání výrobců ( expektace )
– oligopolního může ovlivnit nabídku dříve než dojde ke změnám na trhu !
– monopolního
Rovnováha nabídky a poptávky
Schéma č.10 Rovnováha nabídky a poptávky
Změna křivky nabídky je podmíněna :
– chováním firem a to je ovlivňováno ziskovým motivem a výrobními nálady
Schéma č. 11 Změna křivky nabídky
Cenová pružnost – elasticita
Cenová pružnost poptávky
Pohyb ceny po křivce poptávky nemusí mít ve své stejné hodnotě pro prodávajícího stejné důsledky.
Elasticita vyjadřuje růst celkových nákladů kupujících při nákupu určitého zboží
Elasticita poptávky
Schéma č. 12 Elasticita poptávky
Určení pružnosti poptávky:
– význam zboží v rozpočtu spotřebitelů
– substituty ( zboží s dobrými substituty = větší pružnost )
– povaha potřeb ( zboží luxusní má větší pružnost )
– čas ( vyšší životnost zboží = poptávka je elastická )
Cenová pružnost nabídky
Charakterizuje odezvu prodávajících výrobců na pohyb cen.
Elasticita se projevuje silnější reakcí na pohyb cen zvyšováním či omezováním výroby.
Elasticita nabídky
Schéma č. 13 Elasticita nabídky
Určení pružnosti nabídky :
– nákladné a obtížné skladování ( rychlokazící se potraviny = nízká elasticita “ S”)
– technologie výroby ( blízké substituty, snadno jiné zboží )
– čas