ADMINISTRATIVA DANĚ Z NEMOVITOSTI, SILNIČNÍ DAŇ – 2. část
– daň je stanovena v ročních sazbách, u osobních vozidel dle kubatury motoru, u nákladních aut podle hmotnosti užitné, přívěsů a náprav
– splnění ekologických norem EURO 3,4 – u nákladních aut pak je sazba snížená částečně nebo úplně, naopak auta s rokem výroby starším než 1989 mají zvýšenou sazbu
– sazby jsou dělitelné 12, platí se od měsíce, kdy jsou obě základní podmínky splněny
– daň se platí zálohově => faktická výše (každý si musí spočítat výši za uplynulý kvartál), platí se od 15 dne kvartálu
– kombinovaná doprava = nákladní automobil je naložen na vagón (ekologické záležitosti) – uplatňují se slevy
– poplatníkem je zásadně ten, kdo je zapsán jako držitel v technickém průkazu (většinou majitel, u automobilů na leasing je to leasingová firma)
– výjimkou je, pokud podnikatel určí, že budou své vlastní vozidla zaměstnanci používat vozidla k účelu podnikání => pak se poplatníkem stává zaměstnavatel (může platit za každý den paušální částku, nebo za měsíc 1/12 roční sazby – toto nelze v průběhu roku změnit)
– silniční daň se nevztahuje na vozidla jednostopá a zvláštní (kombajn, traktor + přívěs)
– osvobození od silniční daně:
elektromobily, soukromé záchranky, cisterny s vodou při havárii, autobusy pravidelné linkové přepravy, hasiči, policie
– daň se vybírá i z vozidel nákladních registrovaných v zahraničí – poplatníkem je řidič => zaplatí daň podle počtu dní strávených na území ČR, vybírají ji na vstupu celní orgány
– silniční daň je výdajem popřípadě nákladem z hlediska daně z příjmů (zaplacením silniční daně i daně z nemovitosti) se snižuje základ daně z příjmů